آب بندی و زهکشی گودهای ساختمانی

آب بندی و زهکشی گودهای ساختمانی

آب بندی و زهکشی گود ساختمان

بر اساس موقعیت پروژه و مطالعات ژئو تکنیک یکی از کارهای مهمی که باید در هنگام احداث یک بنا انجام شود آب بندی و زهکشی گود ساختمان در برابر نفوذ آب می باشد.

آب‌بندی گودهای ساختمان به روندی اشاره می کند که در آنپی ساختمان در برابر نفوذ آب مقاوم می شود. به طوری که پی در برابر آب تحت شرایط مشخص مقاوم شده و بدون تغییر باقی می ماند. این روند موجب استحکام بنا می شود. روند آب بندی یا زهکشی را می‌توان در محیط‌ های مرطوب یا در عمق مشخصی از سطح آب برای سطوح مختلف استفاده کرد.

مواد قابل استفاده در آب بندی گودهای ساختمانی

در گذشته برای آب بندی گود ساختمانپی را با یک لایه از قیر و گونی می‌پوشاندند تا ضدآب شود، حتی در بعضی موارد با استفاده از آهک سعی می کردند پی را مقاوم کنند. اما امروزه روند آب‌بندی معمولا با استفاده از مواد پلیمری و نانو انجام می شود.

از جمله محصولاتی که در زمینه آب بندی گوهای ساختمانی بکار برده می شود می توان به ژئوممبرین PVC، ژئوممبرین VLDPE اشاره کرد که در ادامه این مقاله به تفکیک مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

آب‌بندی گودهای ساختمانی با استفاده از ژئوممبرین PVC

یکی از روش های نوین در آب بندی و زهکشی گو ساختمان استفاده از ژئوممبرین PVC است. ژئوممبرین غشاهایی با نفوذپذیری بسیار پایین هستند که جهت جلوگیری از مهاجرت مایعات در پروژه‌های مهندسی مورد استفاده قرار می گیرند.

ژئوممبرین ها دارای سه نوع پلیمر ترموپلاست، ترموست و پلیمرهای ترکیبی هستند. یکی از انواع ژئوممبرین‌ها PVC می‌باشد. عکس زیر مربوط به ایستگاه متروی شهر روم می باشد که با استفاده از محصول ژئوممبرین PVC عایق کاری می شود.

 

زهکشی گود ساختمانی

مزایای استفاده از محصول PVC در آب بندی ساختمان

در بحث استفاده از محصولات آب بندی و زهکشی گود ساختمان باید به مقوله هایی همچون فراوانی کاربرد، سابقه کاربرد و سهولت اجرا و شکل پذیری مناسب به شدت توجه کرد. همچنین یکی دیگر از موارد مهم در این زمینه امکان جوش پذیری در زیر آب است که عملیات تعمیر را بسیار آسان می کند. همچنین فراوانی کاربرد و سابقه کاربرد یکی دیگر از فاکتورهای مهم در این زمینه است. 

کاربران این مطلب را می پسندند:

آب بندی ساختمان چیست و چگونه انجام می شود؟

 ویژگی ژئوممبرین PVC خوب

به این نکته توجه کنید که داشتن شرایط زیر برای محصولات آب بندی و زهکشی گود ساختمان یک امر ضروری بوده و موجب کاهش هزینه و افزایش بهره وری در آینده خواهد شد. یکی از موارد مقاومت بالا در مقابل نفوذ میکرووارگانیزم ها و همچنین نفوذ ریشه گیاهان می باشد.

همچنین از نکات مهم دیگر جوش پذیری عالی می باشد. باید به این مساله توجه کرد که ژئوممبرین PVC باید در برابر مواد شیمیایی مقاوم بوده و دارای لایه های هشدار دهنده باشد. همچنین این محصول باید مقاومت بالایی در زمینه داشته باشد و برعکس نسبت به تغییر شکل منعطف باشد. 

 

شرکت نوین تونل مبکر و نوآور در زمینه انواع روش های آب بندی و زهکشی گودهای ساختمانی می باشد. و و شما می توانید برای اطلاع از آخرین فن آوری و محصولات مورد استفاده با شرکت نوین تونل قرن تماس حاصل فرمایید.

خرید محصولات آب بندی ساختمان

 ژئوممبران HDPE

ژئوممبران پی وی سی

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.